31 mars 2014
Det har aldrig tidigare funnits så stora möjligheter att få en inblick i sin målgrupp som nu. Detta menar Theresa Flodman på säljbolaget Key Solutions. Theresa jobbar med rekrytering och medbetaromsorg på sociala medier och delar här med sig av sina fem bästa tips för att ge er en bättre inblick i er målgrupp.
1. Tänk efter först
Fundera på vad ni vill uppnå med er närvaro på sociala medier. Utforma sedan ert budskap efter detta.
2. Var tydlig
Se till att hålla kommunikationen tydlig. Använd en röst som stämmer överens med ert företag i övrigt. Det ökar trovärdigheten och genomslaget.
3. Börja rätt
På sociala medier finns det inget utrymme för misstag. Har ni tappat intresset hos en person så kommer det krävas mycket arbete för att vinna tillbaka personen. Gör ni istället rätt från början kommer personen inte att tappa intresset.
4. Fråga
Utnyttja möjligheten att fråga era följare vad de finner intressant och roligt. Detta är den största fördelen i de sociala medierna. Ställ frågor och ni kommer få ärliga svar.
5. Gör något annorlunda
Det är viktigt att sticka ut för att synas. Se därför till att göra lite annorlunda saker då och då. En lyckad tävling som Key Solutions använde i sitt rekryteringsarbete var att den vinnande personen med det vinnande Cv:t inte bara fick ett jobb utan även en resa.
Av Henrik Karlsson - femsnabbatips.se